Man blir hva man spiser!

Hva spiser jeg egentlig i løpet av en dag som gjør at jeg ikke kommer noen vei med min vekt uten å være i bevegelse? Dette er noe jeg egentli har lurt litt på, for i bunn og grunn spiser jeg ikke så innmari mye. siden nyttår har jeg tatt av ca 7 kilo, og det er ganske mye i seg selv men ikke så mye at det er farlig eller usundt. Grunnen til at jeg har gått ned er ikke på grunn av kosthåldet mitt, men fordi jeg har trent og arbeidet mye. BMIen min i dag ligger på 30,3 og det er akkurat over grensen til fedme(30). Det er meningen at jeg skal ha en BMI på 26, det vil si at jeg skal veie mellom 60-70 kilo og det er ikke tilfelle i dag.

Så med andre ord må jeg prøve å lage en «dagbok» over hva jeg spiser, eller bare blogge om det. ^-^

Det er viktig å starte dagen med en god frokost, og det er nesten enda viktigere at forkosten er koselig på søndager. Så jeg og samboern min, Alexander, prøver å lage frokostbord så ofte vi kan. Hvis man får et godt forhold til frokost får man alltid en god start på dagen, og det er viktig å starte forbrenningen så tidlig som mulig. Jeg startet min dag i dag med Jegerbrød med egg og kaviar. Kokt egg inneholder bare 143 kalorier og er sunt og proteinrikt, mesteparten av kaloriene befinner seg i eggeplommen, så hvis man er virkelig gira på å gå på diet kan det være et tips å dråppe plommen. Men egg er ikke akkurat så godt uten plomme, er det vel… :/ Kaviar innholder over 400 kalorier per 100 g, et sundere alternativ er lett kaviar, så det blit vel kanskje det jeg kjøper nestegang. Egg er kjempegodt, men det er ikke bra å spise det for ofte så det blir nok med helgene.

Småspising er ikke bra, men i helgene skal man få premie hvis man har vært flink. Selv om man skal spise søtt behøver det ikke være usunt, nøtter og frukt er et bra alternativ, men hvis man skal ha sjokolade er 70% sjokolade best. Bocca (mørk sjokolade m/ 70% kakao) inneholder ca 540 kcal pr 100 gram. Så mørk sjokolade inneholder like mye kalorier som lys sjokolade – men i motsetning til melkesjokoladen så er den mørke sjokoladen sunn og veldig mye sunne antioksidanter. Faktisk inneholder 100 gram mørk sjokolade like mye antioksidanter som 5 epler. I tilegge blir man mye raskere mett av mørk sjokolade, man spiser faktisk 10 ganger mindre når man spiser mørk sjokolade. Så i stede for å spise 50 biter melkesjokolade for å bli mett spiste jeg 5 biter mørk sjokolade.


Til middag blir det kylling, nermere bestemt Litt av en kyling;taco fra prior. Den inneholder bare 204 kalorier pr. 100 g, og kan serveres like bra varm som kald. Det er ikke spesiellt sundt med tanke på at det er 450 g i en pakke, men panerte kyllingvinger er ikke så sunt som filet. Kylling er både godt og sunt, men ikke det suneste alltid selv om noen tror det. Renskåret svinekjøtt inneholder faktisk mindre kalorier enn kylling filet. Alexander skulle være koselig å prøve noe nytt så han presterte å servere meg  kylling med gratinert potetgull. hvis ikke det er toppen av usunhet så vet ikke jeg. Jeg spiste vertfall ikke noe av det potetgullet for det var på en måte bare ekkelt.

Det er igrunn det jeg har spist i dag, i tilegge til at jeg har drukket 2 glass melk og ca 4 glass vann. Det er meningen at man skal innta mellom 2000-2200 kalorier per dag for å kunne fungere. Jeg har ikke regnet gjennom kaloriintaket mitt, men jeg har nok greid å holde meg innenfor de rammene, med tanke på at jeg enda ikke har spist kveldsmat. Men jeg har riktignok ikke trent i dag, bare  veid meg.

Jeg har forresten et ønske, som jeg har hatt lenge…

Jeg vil ha en sykkel!!! Jeg fikk egentlig penger til sykkel i fjord på bursdagen min, men da dreiv vi å flytta, så da valgte jeg å heller kjøpe møbler for pengene. Så jeg håper at jeg får råd til å kjøpe med sykkel når snøen forsvinner i april/mai. Jeg har lyst på en rød eller svart sykkel med kurv, helst en damesykkel for jeg er ikke så glad i stang på sykkelen. Hvis jeg har sykkel så slipper jeg å ta buss overalt og så blir jeg sikkert kjempesporty i samme slengen.


Såh… DET ER BARE Å SPARE!!!

oxox

Nita

Legg igjen en kommentar

Filed under Helse, Mat, Trening

Legg igjen en kommentar

