Kalorier og sko…

Jeg snubblet tilfeldigvis over noe ganske kjekt på http://www.klikk.no/ i dag. Det var en artikkel om å regne ut stoffskifte og kaloriinntak, det finnes rett og slett ganske enkle formler for å regne ut hvor mange kalorier du trenger og hvor mange du forbrenner i løpet av en dag. Når det gjelder for mye du trenger så er det ca 30-40 kcal pr.kilo. for meg vil det si ca 2400 kcal pr dag. Når det gjelder stoffskifte så er formelen delt inn etter kjønn, det vil si at hvis du er mann er formelen: 66,5 + (13,8 x W) + (5,0 x H) – (6,8 x A) og hvis du er kvinne er formelen: 655,1 + (9,6 x W) + (1,8 x H) – (4,7 x A).

Dette står bokstavene for:

W = vekt i kg

H = høyde i cm

A = alder i år

Jeg regnet litt på min og kom fram til at min kropp forbrenner 1614,9 kcal pr. dag. (Det vil si, hvis mitt stoffskifte er som det skal.) Denne formelen gjelder for dem som er lite aktiv, hvis man er mer aktiv kan man forbrenne mer pr dag. Klikk hadde lagt ut noen formler for det også men det er litt vanskelig å regne på siden man da må tenkeover hva man har gjort i løpet av dagen. Det går i alt fra å gange med 1,3 for dem som er litt aktive til gang 2,4 for de som trener og går mye hele dagen. Så hvis jeg går inn for det kan jeg greie å forbrenne 3875,7kcal pr.dag, og da går jeg med andre ord i pluss(!)

Blir mye matte og tull med det der, så istede for å sitte å regne så har jeg trent 45 minutter i mårrest, tørka støv, hengt opp klær, jogga en tur i 20 minutter etter middag og tatt litt situps og pushups etter det… så jeg tipper jeg er safe for i dag. Med andre ord burde jeg vertfall ikke ha gått opp noen kilo til i morgen, og hvis jeg har det så skylder jeg på multebærsyltetøy. For jeg spiste to skiver etter kl 2100 og det er teknisk sett litt seint å spise, syntes jeg, selv om mange trengingseksperter mener at det ikke har noe å si.

Over til noe helt annet… ^-^

Jeg vil ha sko! Ikke vilkensomhelts sko, jeg vil ha Carrie sko! Men de er dyre og jeg vet ikke helt hvor de selger dem, og de er egentlig alt for høye og passer sikkert ikke til min fot… Men *sukk* de er driiiiitfine!



Det er låv å drømme om sko vertfall, jeg er jo trossalt jente… Men det blir nok ikke disse skoene for meg, for det er ikke spesiellt flaterende å ha bond eller pynt over risten når man har breie føtter, tykke legger og relativt korte bein. Det ligger i det at da kutter man foten på en litt dum plass, og da ser det ikke bra ut. Jeg hadde nok uansett tryna veldig kraftig i så høye hæler på denne tia av åre…

Jeg har forresten en plan om å legge ut bilder av leiligheta mi, siden jeg nettopp har flytta og de som bor langt unna meg har enda ikke fått sett den. Jeg må bare finne tiden til å faktisk ta bildene og finne kabelen til kameraet mitt 😛

oxox

Nita

Legg igjen en kommentar

Filed under Fashon, Helse, Sko, Trening

Legg igjen en kommentar

