Ostehorn

Det beste man kan bake er ostehorn! Jeg pleier å lage ostehorn så ofte jeg har tid og da lager jeg gjærne dobbel eller trippel oppskrift, slik at jeg kan lage dem mange og store.

p4020020


Oppskrift for 20 ostehorn:

5 dl Vann

50 g Gjær

15 g (2 toppede ts) Salt

50 g  Margarin

ca 900 g Hvetemel

1 pk Skivet Jarlsberg

1 egg

Blå valmuefrø eller sesamfrø til dekor.


p4020021p4020022p4020024p4020026

Rør gjæren ut i lunkent vann. Tilsett mel, salt og margarin. Eltes godt sammen til deigen er smidig og glatt.


p4020027p4020028

Dekk til med plast og sett deigen på et lunt sted i ca 30 minutter.


p40200301p4020031

Rull deigen til en pølse og kjevle ut til 15 – 20 cm bredde. Del opp trekantstykker, sensel trekanten med egg og ha på en osteskive og rull sammen stykkene mot den spisse enden. Pensle med egg og strø med blå valmuefrø eller sesamfrø. Legg hornene på smurt på plate, dekk til med plast og la dem heve på et lunt sted i ca 30 minutter.


p4020033

Stekes ved 225 ºC i ca 15 – 20 minutter. Avkjøl på rist.


Jeg lagde 30 store ostehor! Hvis du vil ha et sunnere resultat kan man bruke fullkornsmel, jeg brukte vanlig hvetemel fordi jeg har en samboer som like det best. Vellbekomme 😉


xoxo

Nita

1 kommentar

Filed under Helse, Mat, oppskrift, Ost

One response to “Ostehorn

  1. Tilbaketråkk: Bakemodus | Frøken Nita's Fantastiske verden

Legg igjen en kommentar

