Bekymret: jeg går ikke opp i vekt…

Min frokost i dag

Jeg gikk på vekta i dag og oppdaget at jeg har ikke gått opp en eneste kilo på to uker, noe jeg egentlig hadde regnet med at jeg hadde gjort. I følge mammanett.no burde jeg som overvektig ha gått opp ca 4 kilo til nå for å ha en normal vektøkning, og jeg har nesten gjort det motsatte siden jeg er 2,5 kilo mindre nå enn da jeg ble gravid…

Matvanene mine har gått gjennom en liten forandring siden jeg ble gravid og jeg håper at det er derfor jeg ikke har gått opp i vekt. Jeg spiser ca aldri godterier og når jeg gjør det er det mye mindre enn jeg har greid å spise før. Den eneste «matsynden» min er at jeg spiser litt mer is enn jeg har godt av, men også der er jeg begrenset siden jeg fort blir kvalm.

Jeg skal til legen om en uke og jeg kommer nok til å dele mine bekymringer med henne og forhåpentligvis kommer hun til å si at babyen har det fint og at den vokser som den skalog får den næringen den skal, og at det er matvanene mine som gjør at jeg ikke har lagt på meg…

2 kommentarer

Filed under Baby, Gravid, Helse, Mat, vekt

2 responses to “Bekymret: jeg går ikke opp i vekt…

  1. SV:Det er nettopp det da, at oldemoren og bestemoren greide det så da må jeg også greie det i likhet med alle millioner av kvinner som også har greid det. Men jeg føler ett visst press. At det f eks blir et nederlag å måtte be om bedøvelse og smertelindring..

    En tøff jordmor er nok godt å ha, men jeg er veldig sårbar og vil heller ha ei som oppmuntrer enn som maser hvis du skjønner.

    Forresten, å ikke gå opp i vekt i midten av svangerskapet er ikke unormalt. Vekten min begynte ikke å øke før jeg rundet 28-30 uker. 🙂

  2. Janne

    Sliter med det samme…. Men du er nødt til å spise mer enn det ! Bytt ut knekkebrøa dine med skiver, ha tykt lag med smør eller majones på skivene. Valnøtter gir veldig mye energi, så du kan f.eks småspise valnøtter hele dagen mellom måltidene. Husk saus på middagen og trapp ned på kondisjonstrening. Håper dette var til litt hjelp 🙂

Legg igjen en kommentar

