24 ukers kontroll

I dag har jeg vært i 24 uker kontroll og sitter igjenn med litt blannede føleleser om hele kontrollen. Denne gangen var jeg til lege, jeg prøver å dra ca annen hver gang til lege og jordmor.

Var først inne å leverte urinprøve og veide med på labben, og sykesøstra sa alt var negativt og det var bra og at jeg slapp å ta noen andre prøver. Og det var igrunn greit for meg. Vekten min har gått litt opp den siste uken og jeg ligger nå -0,3 kg ut i fra det jeg var før jeg ble gravid, og det er bra!

Så kom jeg inn til legen og blodtrykket var bra og jeg fikk høre på hjertelyd og den lå på ca 145 slag pr minutt og magemålene så bra ut, jeg ligger bittelitt over streken. Legen sa at jeg må passe på litt når det gjelder røde hunder for jeg er ikke 100% imun mot det lengre siden det er så lenge siden jeg fikk vaksine sist. Jeg fikk beskjed om at her i norge er de fleste vaksinert og at det fårekommer skjelden, men jeg må passe på ikke være så mye i nærkontakt folk som kommer fra land der de ikke vaksinerer. Røde hunder i tredje timester kan føre til sveket syn eller blindhet hos barnet, men i og med at det er så skjeldent for tiden er jeg ikke så fryktelig bekymret for akkurat det…

Men så slapp hun en liten bombe på meg… De har fått nye regler når det gjelder tester av svangerskapsdiabetes, så i og med at min BMI er over 28 må jeg ta en sukkertest der de gir meg et stoff som skal gi meg sukkersjokk. Det hele tar en halv dag siden jeg skal faste meg gjennom prosessen, det vil si kun vann på meg. De må overvåke meg litt, så jeg får ikke låv å forlate legekontoret heller… Det kommer til å bli en lang dag! Jeg kan ikke akkurat si at jeg gleder meg, og jeg føler meg en smule tjukk siden jeg må ta en sånn test, men det er jo bra at dem er litt føre var.

I tillegge til den ekstra sukkersjokktesten måtte jeg ta en ny blodprøve siden terminen min ble flyttet og den første dermed ble tatt alt for tidlig. Jeg kjennte at jeg ble litt engstelig og glemte helt de viktige tingene jeg skulle spørre legen om, og det var egentlig veldig dumt. Jeg skulle spørre om:

  • Hvordan det er med søknad om sykehusplass, skjer det automatisk eller må jeg gjøre noe?
  • Når må jeg sende inn søknad om svangerskaps perm, og må jeg ha noen ekstra papirer hos legen min?
  • Er det sånn at jeg kan få en gratis tannlegetime i forbinnelse med svangerskapet?

Får spørre etter påsken når jeg skal tilbake og ta testen…

Etter en lang legetime snubblet jeg meg ned til byen og da fikk jeg en liten opptur, vi har fått TING her i Trondheim nå! Jeg har ikke vært å vandret i sentrum siden jul så jeg har ikke oppdaget det før nå, så for alt jeg vet kan Ting ha vært her lenge… De hadde ihvertfall kjempemasse koslelig, spesiellt baby greier, men det var veldig mye som var jente eller guttebestemt, så det ble ikke noe handel denne gangen. Men så fort lillenurket kommer ut skal jeg kjøpe ting på Ting!

Ting er best<3

Legg igjen en kommentar

Filed under Baby, Gravid, Helse, Mage, Shopping, vekt

Legg igjen en kommentar

