Vaskedag nummer 5; solboller og kake!

I dag føler jeg at jeg har fått gjort utrolig mye egentlig! Jeg begynte dagen med å vaske badet og rydde unna alt i badskapene som vi rett og slett ikke bruker. Derretter spiste jeg litt med Alexander kom hjem og så vasket jeg kjøleskapet siden vi skulle å handle inn til vi får besøk på mandagen. Mens jeg vaske kjøleskapet sovnet selvfølgelig kjæresteklompen min, og da nyttet det ikke å vekke han med det første så da lagde jeg solboller og sjokoladekake i mellomtiden!

Lagde 24 stykker, skal pynte med melis etterpå ♡

Jeg fant faktisk ingen brukbare oppskrifter på solboller på nett, bare skoleboller å skillingsboller, så her er oppskrifta:

Oppskrift:

1 pk gjær (50g)
100 g margarin
4dl melk
6 ss sukker
1 ts kardemomme
660 g hvetemel
1/2 pk vaniljekrem
melis til glasur/pynt

Fyll:
4ss margarin
4ss sukker
2 ts kanel

Framgangsmåte:

Bland smelter smør og melk slik at det blir fingervarmt, rør ut gjæren i blandingen og tilsett sukker og kardemomme. Tilsett hvetemel og elt deigen til den blir smidig. Hev til dobbel størrelse over vannbad (ca 40 min).

Elt deigen sammen og trill en ca 20 cm lang pølse, kjevle pølsen til et rektangel på ca 25×40 cm. Smør et tynt lag margarin og strø kanel og sukker på. Rull leiven sammen til en pølse og del i 12 like store skiver. Legg stykkene på papirkledd bakeplate med snittflaten opp. La dem heve til dobbel størrelse (ca 30 min). Lag et lite hull i midten av hver bolle uten å stikke helt gjennom, fyll hullene med en teskje vaniljekrem. Stek bollene på 240º i 7-9 minutter midt i ovnen.

Avkjøl på rist og pynt med melisglassur.

Alexander har laget seg et eget kontorhjørne nå og i dag var han søt og hengte opp navneskillt:

Snusk ♡

3 kommentarer

Filed under Kake, Kjæresten, oppskrift, Solbolle, Vaske

3 responses to “Vaskedag nummer 5; solboller og kake!

  1. nammmmmmmmmmm disse så veldig deilig ut….
    må prøve meg på noen slike. takk for oppskriften

  2. De på jobb merket det på meg for å si det sånn… og jeg fortalte det til resten da jeg var i uke 10. Jeg ble sykemeldt i en måned og jeg har ikke det helt store talentet i å lyge så jeg hadde ikke så mye valg 😛

    sv: ja skjønner det da. jeg har ikke vært noe dårlig, har heldigvis sluppet unna det så langt, men det kan jo komme…
    jeg kommer til å si det om noen uker hvis ikke noen kommer å spørr meg om det da, har ikke talent for å lyge jeg heller…

Legg igjen en kommentar

