Hvordan lage vannmerke?

Linda lurte på om jeg kunne lage vannmerke/signatur til henne, og hun er ikke så veldig photoshop flink (hun viste ikke om hun hadde photoshop en gang) så her er en liten tutorial for dummies på hvordan jeg lager vannmerke ca:

Dette er en online photoshop for dere som ikke har… Det første du gjør er å åpne det bildet du skal bruke.

Jeg valgte å bruke et bilde av Alexander og Christoffer (Linda sin sønn)

Sånn skal det se ut når du har åpnet bildet, pass på at du har ruten for layors og historikk framme(hvis de ikke er framme finner du dem om du trykker på view).

Så velger du Crop tool fra utstyrslisten for å beskjære bildet (om det trengs).

Når du har valgt det området du vil bruke kan du trykke hvor som helst på skjermen for å bekrefte beskjæringen.

Så kan det være lurt å justere kontrasten ved å bruke Auto levels, som du finner under Adjustments.

Så begynner vi med selve vannmerket ved å trykke på New layer (det lille arket ved siden av søppelbøtta i Layers feltet), på den måten jobber du kun på det nye laget det nye laget og rører du ikke lengre selve bildet.

Så trykker du på Drawing tool i utstyrslisten.

Juster Border size til 0 (sånn at du ikke får en sort ramme rundt).

Og så velger du området der du vil at vannmerket skal være i form av en hvit firkant.

Så åpner du filen der du har lagret teksten du vil ha (på transparang bakgrunn).

Slik vil den se ut (jeg har laget den i en ekstra stor størrelse, siden jeg ikke er helt sikker på hvilken størrelse Linda bruker på bildene sine).

Så markerer du hele bildet med Select all (eller ctrl+a).

Og kopierer ved å trykke på Copy (eller bruke ctrl+c).

Så flytter du deg over til der du skal kopiere inn og trykker Paste (eller ctrl+v), du vil nå legge merke til at du har fått et nytt lag som heter Layer 2.

Hvis skriften er for liten eller for stor kan du justere den ved å trykke Free Transform… (eller ctrl+t).

Så justerer du den i riktig størrelse og plasserer den der du vil ha den og hvis du holder inne shift mens du gjør dette kommer ikke teksten ut av fasong.

Derretter går du over på Layors feltet igjen og justerer fra Normal til Erase, noe som gir teksten en viskelær effekt.

Så trykker du på Layer 1 og derretter høyreklikker du på Layer 2 slik at du kan velge Merge down.

Det som har skjedd nå er at Layer 1 og 2 har blitt til 1 og du kan se at skriften nå sitter fast og skinner igjennom det hvite ned på bildet.

Så kan du selv justere hvor mye du vil at vannmerket skal vises ved å skru opp og ned på Opecity, jeg bruker å ha den på rundt 25, men det kommer litt ann på bildet.

Så var bildet fiks ferdig vannmerket!

På denne måten minsker sjansene for at noen kommer å stjeler bildene dine, og det er spesiellt lurt å gjøre for dere mammabloggere som legger mye bilder ut av små gullene deres! Det er selvfølgelig ikke umulig og redigere bort for dem som har litt ferdigheter i photoshop, men når vannmerket går inn i bildet på denne måten minsker sjansene for at noen skal gidde å ta seg tiden til å redigere dem bort. Alt er mulig i photoshop, så man er aldri helt trygge. Det kan være lurt å plassere vannmerket slik at det ikke bare er å klippe det bort uten å miste viktige deler av bildet… Lykke til!

Psssst: Linda vannmerke og signatur har jeg sent på mail til dej!

20 kommentarer

Lagret under Photoshop, Tutorial

20 Svar til “Hvordan lage vannmerke?

  1. miaverden

    Hei! Bare en liten bemerkning: De som har avansert kunnskap om photoshop, kan visstnok fjerne layers på bilder. Jeg opplevde det på et par av mine bilder jeg hadde på en annen nettside. Bildet ble stjålet, og layeren fjernet.

  2. hm… mn når du lagrer dem uten layers på bloggen så kan de jo ikke fjerne dem… de kan selvfølgelig redigere bort vannmerket, men det tar litt mer tid hvis du har et sånt vannmerke der det går i ett med bildet. Alt er jo mulig i photoshop sånnsett :P

  3. TUUUUUUUUUUUUUSEN TAKK :D

  4. Hei.. Jeg prøvde og gå innpå siden(pixlr.com eller noe sånn), og lastet opp bilde, men det kommer aldri frem, står bare; «Progress 0%».kanskje jeg har bare treigt internett? eller kan det være at jeg faktisk har dårli data? Jeg har ikke peiling.. men her er treigt nett så kan være det.. men dette er altså eneste måten og lage vannmerke på uten å laste ned noe program? Ha en fin dag :)

    //PhotoMyLife

  5. hmm…snodi… det finnes flere sånne online photoshop programmer du kan prøve hvis pixlr ikke funker på pc’n din… du kan jo prøve http://www.splashup.com ;)

  6. hehe ett spørsmål til… hvordan lager jeg sånn tekst på transparang bakgrunn? jeg har lite peiling..altså den signatur-greia? :)

  7. sv; jeg fikk det til, måtte ha ett tillegg.. men nå lurer jeg på hvordan jeg skal lage slik «signatur» :P

  8. du skriver på transparang bakgrunn og lagrer det som en .png fil i stede for .jpg, hvis du lagrer den som .jpg blir det nemmlig hvit bakgrunn. og så er det bare å klippe og lime inn på det bildet du skal vannmerke :)

  9. høhø…så ikke det andre spørsmålet i ste… transparang bakgrunn kan du velge når du trykker på når du skal lage et nytt bilde. du bare haker av helt nederst. da blir bakgrunnen rutete med hvite og grå ruter! ;)

  10. Jeg beklager at jeg «forstyrrer» deg igjen.. men jeg får ikke til.. jeg har laget «signaturen» og har klart bilder som den skal være på, men jeg trykker på «open» så velger jeg den, som er i png-format, men eneste som kommer frem er; «An error has occured, please try later!» Så jeg vet ikke, har prøvd nå veldig lenge, men den vil ikke.. Jeg har også prøvd og trykke «new» og lage den samtidig, så «select all», «copy», og «paste» på det første bildet, men da skjer det absolutt ingenting.. gjør jeg noe feil ? : )

  11. hm… er jommin ikke sikker! det hørtes litt merkelig ut. det høres ikke ut som du gjør noe feil nej… :-/

  12. Heisann sveisan!
    hehe jo jeg lurte bare hvordan lager jeg sånne vannmerker sånn som disse?:

    © ® ▒ ╚ og sånt

  13. Ja, men jeg har ikke photoshop dette er bare om hvordan jeg lager dem!?

  14. Hei :) Jeg har et lite problem. Jeg får bare till å lime inn vannmerket men da er den hvite linjen der fortsatt når jeg er ferdig. Det blir ikke noe Layer 2, bare først «Form 1″ og så «layer 1″ Jeg tror rett og slett jeg lager den hvite firkanten feil… hvordan lager jeg en hvit firkant? (Ja jeg vet det er et utrolig dumt spørsmål) Jeg har en norsk verson så di engelske ordene er litt vanskelig å oversette når det er rare ord :p

  15. Hei jeg ønsker meg vannmerke til bildene mine, men så er jeg ikke noe flink i Engelsk og har iPhoto som eneste fotoprogram. Har ikke masse plass på macn til noe tungt program. Er det noen som kan hjelpe?

Legg igjen en kommentar

