Første møte med føden…

Jeg hadde en litt dårlig dag i går for å si det sånn…

Det hele startet egentlig på søndag, da var jeg i veldig lite aktivitet og det samme gjaldt lillevennsen, men jeg tenket ikke så mye over det og trodde kanskje den var rolig fordi jeg var rolig (det var jo tross alt søndag og da er man slask). Da Alexander kom hjem fra skiftet prøvde han iherdig og vekke babyen og fikk et par solide spark og det var vi førnøyde med.

Men da jeg våknet på mandagsmorgen var det enda ikke noe spesiellt med liv og i tillegge hadde jeg hovnet opp i underlive (skal spare dere for mer detaljer enn som så…) og jeg følte at det var en smule ubehagelig, men dro på jobb likevell og tenkte at det var bedre å se det ann. Tankene som slo meg var at lillevennsen kanskje hadde snudd seg og festet hode eller lignende og at det kanskje presset og at det var derfor jeg var hoven og den var mindre aktiv.

Så kom kvelden og det var enda ikke spesiellt mye liv selv om jeg drakk brus eller spiste is, og jeg begynte å bli en smule bekymret så jeg satte meg på nett for å se om jeg fant noe råd der, og de fleste mente at det var best å ringe føden for å være på den sikkre siden. Bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite! Så jeg fant fram nummer og ringte og de mente at det var bare å komme med en gang for å få tatt noen tester. Jordmoren jeg snakket med sa at det var vanlig at babyen roet ned mot slutten av svangerskapet, men i og med at det hadde skjedd så plutselig og at jeg var blitt hoven i tillegge var det best å sjekke.

Jeg gråt en skvett for jeg var engstelig og tjukk som jeg er har jeg låv å gråte litt av bekymring… Vi kastet oss i bilen og 20 minutter senere sto vi inne ved skranken på føden. Jeg har aldri vært inne på selve fødeavdelingen før og syntes det nesten var litt spennende og veldig rolig da. Alexander var litt engstelig for at vi skulle høre hylende/fødende damer, men det gjorde vi ikke. Vi fikk komme inn på et lite rom med ultralydmaskiner og ctg og det første som skjedde var at jeg ble koblet til ctg maskinen og fikk beskjed om å trykke på en knapp for å registrere når jeg kjente liv. Jordmoren var koselig og prøvde å berolige meg så godt hun kunne, og hun sa at babyen hadde fin hjerterytme og den lå på 140-150.

Etter 20 minutter fikk jeg tilbud om saft for å se om vi fikk fart på babyen, og det ble litt mer liv men ikke spesiellt mye, det virker nesten som at lillevennsen ble litt sint for den dultet kun mot der ctgen var festet. Etter vel 40 minutter med registreringer tok jordmoren en titt på dem og sa seg enig i at den var stille så hun ville forhøre seg med en lege. Så da kom legen… hun var også veldig grei, hun tok fram ultralyd apparatet og begynte å ta mål av babyen. Hun sa ikke så mye, så både jeg og Alexander måtte spørre om babyen var veldig rolig eller ikke. Og det var den, den lå ganske stille der inne og sparket og sprellet litt når legen presset på med ultralydapparatet. Legen tok også en rask titt med innvendig ultralyd, og det har jeg ikke vært med på før, og det var lettere ubehagelig. Hun mente alt så normalt ut, nok fostervann og god plass og i tillegge sa hun at den lå i seteleie for øyeblikket så det jeg eventuellt kjente av liv var håndbevegelser for fotene var godt plantet ned i bekkenet.

Sånn ligger babyen nå ♡

Legen mente at babyen var litt under mål, men det har den vært hele veien så det var ikke noe å tenke på. Og hun sa at jeg skulle ringe poliklinikken neste morgen å avtale en grunndigere sjekk for å være helt sikker på at det ikke er noe galt. Så det har jeg gjort i dag og jeg har fått time til kl 13.45 i morgen…

Jeg driver å krysser alt jeg har for at alt skal være normalt, men jeg er litt utolig enda fordi lillevennsen er så stille og at de på føden var enige på samme tid som jeg er litt beroliget for at jeg fikk se lillevennsen min igjen…

Vi får se hva som skjer!

Legg igjen en kommentar

Filed under Baby, Bekymret, CTG, Føden, Gravid, Jordmor, Legen, Livet og kjerligheten, Mage

Legg igjen en kommentar

