Bare barnemat!

Her i huset lager vi babymaten selv. Jeg har laget litt forskjellig av både deserter og middager, men jeg har holdt meg mest til kylling fåreløpig. Jeg tenkte jeg skulle vise dere hva vi har laget i dag og kanskje gi dere noen tips:

Her koker vi grønnsaker til middagen som er Kylling med poteter og brokkoli. Bruk mandelpotet for den egner seg best til mos, skrell og vask og del i to slik at koketiden ikke blir så lang. Kok i 10 min sammen med brokkoli og så tilsett kyllingen i terninger og kok noen minutter til så vips er alt ferdig og klar til mosing. Jeg bruker en del av kraften i maten slik at det blir en mykere konsistens.

Jeg bruker blender for da blir det ingen klomper, jeg har en philips blender, den er lett liten og veldig kjekk og den har flere kopper slik at man kan lage flere ting uten at man må stoppe opp og vaske midt i matlaginga.

Vi har tidligere også prøvd og lage Kylling med potet, gulerot og blomkål og Kylling med blomkål og brokkoli og det har blitt godt motatt av Mie.  Jeg har tenkt å prøve meg på pasta etterhvert for det skal vissnok være bedre å fryse. Jeg lager i store porsjoner så i dag har jeg f.eks brukt 8 poteter og en halv brokkoli, da fryser jeg mesteparten og tar opp dagen før det skal brukes og setter i kjøleskapet.

Her er en liste over matens holdbarhet i fryseren:

Lamme- og storfekjøtt    4 mnd

Svinekjøtt                           1 mnd

Hønse- og kyllingkjøtt    3 mnd

Fisk                                      2 mnd

Grønnsakspurre              1-2 mnd

Fruktpureer (ukokt)        1 år

Her er dagens posjon med desert som skal lages, rå gulerot og banan. Gulerot er egentlig ikke så veldig grei å ha med å gjøre for hvis du får det på klærne så går det IKKE bort! Men jeg tenkte jeg skulle prøve rå gulerot denne gangen for det har vi ikke prøvd før, alt går i blenderen.

Før har vi prøvd Mango/Banan, Banan/Eple og Eple/pære. Hittil er Mango/Banan favoritten og det er nok fordi mangoen er så søt og god. Når man kjøper mango må man være obs på at den ikke er for hard for da er den ikke moden og da er den ofte veldig sur.

Her er dagens mar resultat:

5 store kopper med middag, 1 stor og 2 små kopper med desert

Man skal være litt forsiktig med ny mat og følge med på alergiske reaksjoner. Mie har reagert på to ting allerede, jordbær og banan drikke man får kjøpt i butikken og makrell i tomat. Med jordbæren fikk hun bare vondt i mangen og diare, mens med makrellen som inneholder ketshup så har hun fått utslett. Derfor kan det være lurt å introdusere en og en ting i gangen sånn at man vet akkurat hva barnet har reagert på.

Når jeg lager mat til Mie bruker jeg «Lettlaget barnemat» boken som god hjelp. I den står det mange gode tips og oppskrifter, og selv om du ikke følger oppskriftene helt så kan man bruke målene og kanskje få noen nye ideer. Neste runde med barnemat laging tenker  jeg vi skal prøve en av oppskriftene med Laks:

Kokt Laks med grønnsaker (1 porsjon)

1 gulrot

50 g brokkoli eller 4 cm squash

1/2-1dl vann

1/2 eple

100-150 g laks

kryddres med persille eller basilikum

Dere skjønner vel kanskje at jeg syntes at hjemmelaget mat er best for da vet man akkurat hva barna får i seg!


5 kommentarer

Filed under Baby, Baby utstyr, Barn, oppskrift

5 responses to “Bare barnemat!

  1. Renathe A

    Stilig! Her har vi ikke begynt med middager enda! Bare hipp sine fruktpurè..
    Nå når de begynner å bli litt større så kan det være lurt å ikke mose all maten sammen forresten.. At de får smake forskjellig hver for seg, slik lærer de seg å like variabel mat 🙂 Har i hvertfall en guttefis som spiser ALT, moser aldri maten, men er grønnsakene og potet som forsvinner først! 🙂
    Skulle hatt en blender, sto med stappa og peste.. må vel begynne å lage til sofie snart også ! 🙂

  2. Mie spiser også ALT! Hun har enda ikke protestret på noentingen! Jeg syntes det er helt supert å ha en unge som ikke er kresen og jeg tror egentlig ikke hun kommer til å bli det heller selv om vi blander sammen. Jeg bruker å gi henne frukt og grønsaker for seg selv i safe feedern slik at hun får smake og bite og kjenne på. 😉

    Det er jo forresten enda mer sammenblanda om man gir glass… og det smaker jo iiingenting! :/

  3. Nann Pedersen

    Du er bare kjæmpeflink og et arbeidsjern, Anita. Fortsett slik! Du får et sunt og friskt barn:) Hilsen mamma og pappa.

  4. Mange gode tips her!! Takker og bukker 🙂 Du er så flink, og jeg er skikkelig imponert! 🙂

  5. Tilbaketråkk: Høystol til Mie | Frøken Nita's Fantastiske verden

Legg igjen en kommentar

